Britse liefde

waterhouse_the_lady_of_shalott022

Wow. Er zijn maar een paar kunstenaars die tot noch toe mijn hartje zo hard hebben weten te laten kloppen. Want af en toe, als ik een kunstwerk zie, voel ik me bijna alsof ik verliefd ben. Zo van kadoemkadoem en bengbengbeng, overal. Één van de kunstenaars die dit mij me voor elkaar krijgt is John William Waterhouse. Geboren in Rome in de negentiende eeuw maar zoals zijn naam je doet vermoeden volledig Brits. Ontleende de onderwerpen van zijn schilderwerken aan geschreven bronnen van de Oudheid tot aan zijn eigen tijd en legde deze vast en gaf er een dromerig gevoel aan. Bovenstaand schilderij bijvoorbeeld, (leuk weetje: de meest verkochte ansichtkaart van het Tate Modern) schilderde hij naar een gedicht van Tennyson uit 1883. Maar ook schilderde Waterhouse naar Ovidius’ Metamorfosen en Shakespeare.

Nu, de curators van het Groninger Museum zijn helemaal te gek want zij hebben een hele tentoonstelling aan Waterhouse gewijd. En naar aanleiding van deze tentoonstelling maakte het programma AVRO close up een documentaire over deze, vreemd genoeg erg onbekende, schilder. Misschien niet helemaal Rassionwaardig maar mocht je wat tijd over hebben op deze Zondagavond zeker leuk en interessant om even te kijken!

Ook leuk is de website over Waterhouse. Dit is de eerste website die ik sinds lange tijd tegenkom die gewijd is aan een dode kunstenaar maar wel helemaal up to date is en een complete galerij bevat. Hilarisch is de Modern Day Waterhouse Models pagina waarbij vrouwen een foto van zichzelf opsturen om te laten zien dat ook zij de klassieke Waterhouse beauty in zich hebben. Hoera voor de maker van de site en hoera voor de Groninger curators. En ik zeg maar weer eens; gaat dat zien! Tot en met 3 Mei 2009 in het Groninger Museum.

Robin

1 Response to “Britse liefde”


  1. 1 sarah 19 april, 2009 om 10:02 pm

    ik vind dit echt heel erg mooi, net een foto


Geef een reactie

