Martyrs

Ik hou van een bepaald soort horror films ik kon het tot op heden niet uitleggen maar na het zien van deze film wel. Ik hou niet van de Saw films omdat ik vond dat er te oppervlakkig in werd gegaan op de bedoeling achter het moorden. Ja Jigsaw vermoorde alleen mensen die slecht waren of het leven niet respecteerde. Maar toch vond ik het teveel grove beelden die zelfs mijn extreem sterke maag niet aan kon.

Het Franse Matrys is iets anders, een film die zo verschrikkelijk gruwelijk is met een verhaal erachter dat klopt, een verhaal dat je boeit en doet kokhalzen tegelijk. Een film die je zo vaak je ogen dicht laat knijpen en je adem in laat houden dat je hem wel af moet zien. De reden dat ik niet in ga op het verhaal is omdat het zo veel plotwendingen heeft die de film juist zo boeiend maakt. Hier een samenvatting die niks verklapt.

Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later belt Lucie aan bij een gelukkig gezinnetje. Als vader open doet, opent ze terstond het vuur, in de volle overtuiging dat ze haar beulen heeft teruggevonden.

Als je van dit genre houdt moet, moet, MOET (met de nadruk op moet) je deze film zien. Nu ik dit schrijf zit ik in nog steeds in een roes van deze geweldige psychologische horror.

Waarschuwing: kijk hem echt niet als je een beetje in een dip zit of dit soort films echt niet trekt

Dieuwer

0 Responses to “Martyrs”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

