Get closer..

f0002211

Chuck Close is een baas. Ik zeg het maar nog een keer voor diegene die het nog niet wist. Wat ik echter zelf niet wist is dat de man die sinds 1988 zijn leven in een rolstoel doorbrengt als gevolg van een beroerte, naast hyperrealistische portretten en portretten opgebouwd uit geschilderde rondjes, ook zieke wandkleden maakt. Gewoven portretten! Helemaal leip, de man is geniaal. Welk medium Close ook gebruikt, er is één ding wat de verschillende portretten gemeen hebben; het formaat. De werken zijn gigantisch (denk: 2,6 bij 2 m) en daardoor des te indrukwekkender.

Mijn fascinatie voor Close begon toen ik in de zomer van 2008 een aflevering van Zomergasten met Minister Plasterk zag, helaas hebben ze online het stuk met Close erin weggelaten (ik denk copyright) maar het is alsnog leuk om te kijken. Gelukkig is er op het internet veel meer over hem te zien; voor de Dinsdagavond, een beetje een vreemd interview hier. Voor wanneer je er tijd voor hebt een 1,5 uur durend college met Close als gastspreker hier en een aflevering van Charlie Rose met Close als gast hier. Interessante man, maar langdradige stukken. TOCH, erg interessant en de moeite waard om te kijken. Mijn fascinatie voor zijn werk gaat in ieder geval way further dan enkel een plaatje dus ik wil kijken-kijken-kijken! Jij ook?

Robin

0 Responses to “Get closer..”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

