Rassion aan tafel met Lonelady

Een tijdje geleden hadden wij ons allereerste interview met een vrouwelijke artiest. De eenzame Engelse maakte ons een beetje zenuwachtig, vrouwen zijn over het algemeen namelijk enger dan mannen. Maakte wij ons even zorgen over niets, Julie Campbell is namelijk een hartstikke plezierige vrouw. We kregen een interview met d’r na het optreden, misschien dat die ons ook wel banger maakte dan nodig was. Lonelady was namelijk ontzettend verlegen, het was haar allereerste tour. Zij en de toetsenist stonden vrij stoïcijns op het podium terwijl de drummer als een hyena een orkaan veroorzaakte op het drumstel. Een grappig contradictie die ons het hele optreden lang fascineerde. Het was een verzuchting om te horen dat ze live net zo appetijtelijk en duister klonk als op haar net gereleaste album. Ondertussen heeft ze al een paar optredens achter de rug en komt ze deze week terug naar Paradiso voor London Calling. Een must see voor muziekliefhebbers.

Oke je bent vrij nieuw in ons kleine wereldje. Vertel ons eens iets over jezelf.

Ik ben Julie Campell 28 jaar, heb Fine Art gestudeerd woon in Manchester en kocht op mijn 16de mijn eerste gitaar.

Hoe ben je dan bij Warp terecht gekomen?

In 2007 leerde ik Jason White kennen, vandaag de dag is hij mijn manager. Er waren veel labels die geïnteresseerd waren maar ik koos voor Warp. Zij wilden het namelijk direct opnemen en uitbrengen.

Je bent in Manchester geboren en getogen heeft dat je muzikale smaak erg beïnvloed?

Nee eigenlijk niet, ik had altijd een hekel aan de late jaren 70 begin jaren 80. Ik luisterde naar Nirvana maar wilde niet zo klinken. The Smiths en Joy Division deden mij eigenlijk niks. Nu is dat wel bij getrokken hoor, natuurlijk ben ik door ze beïnvloed ik ben in dezelfde omgeving opgegroeid. Gelukkig vervelen invloeden nooit.

Zou je willen verhuizen naar Londen?

Nooit, ik haat Londen. Artiesten veranderen vaak als ze naar Londen verhuizen, in Manchester heb je de kans je zelf te zijn. Ik maak mijn muziek in een studio in een oude fabriek. Alles is zo oud en grauw. Ik hou van Manchester, alleen jammer dat voetbal er zo dominant is. Maar ja waar in England niet?

Wat doe je het liefst muziek maken of optreden?

Maken, no doubt. Het liefst op een eiland helemaal in mijn eentje, ik ben een erg egoïstisch persoon, een echte control freak. Of gewoon in mijn studiotje in de oude fabriek, maar dan wel dat ik 21 dagen de kamer niet verlaat. Ik ben verslaafd aan muziek opnemen. Ik wil niet aan morgen denken, een dag in de studio is een dag alles in handen hebben.

Naar wat voor muziek luister je zelf?

Gek genoeg heb ik genoeg zelfspot om van R&B te houden. Ja ik weet het. het is slick. Maar Jamelia, Beyonce en Tina Turner vind ik gewoon lekkere muziek. Al moet ik zeggen dat ik laatst een album van Beyonce had gekocht en dat was best wel kut, haar hitjes zijn gewoon leuk. Peaches vind ik trouwens ook heel tof, om maar iets heel anders te noemen.

Wat vind je het meest vervelende van muzikant zijn?

De reviews, ik wil er zover mogelijk buiten staan. Ik maak muziek voor mezelf, krijg je weer dat egoïsme he.

Wat is je grootste nutteloze talent?

Ik vind het moeilijk om mijn talenten te benoemen, mijn minpunten vind ik een stuk makkelijker. Ik vind het erg lastig om interactie met het publiek te krijgen. Touren vind ik dan ook (nu nog) dood eng.

Waar zie je jezelf in 5 jaar?

Alleen in de studio muziek maken.

Waar zie je jezelf in 10 jaar?

Alleen in de studio muziek maken. ” I don’t know if life is gonna be good”


Lonelady treedt vrijdag 23 april van 22:45 tot 23:15 op in de kleine zaal van Paradiso.

Tekst: Dieuwer Beeld: Noni

2 Responses to “Rassion aan tafel met Lonelady”


  1. 1 iljakeizer #1 21 april, 2010 om 2:24 pm

    Ze is cool, vooral haar nummer ‘Marble’, draai ik al maanden erg hard.

  2. 2 Thai 13 december, 2010 om 11:14 pm

    Londen beste! manchester ,birmingham en liverpool sucks
    lang leve de zuiderlingen!


Geef een reactie

