Next Level: Alphonse Mucha

Zoals jullie denk ik nu onderhand wel weten ben ik een groot fan van de Art Nouveau/ Jugendstil stroming. Zo groot dat ik in die stijl een tatoeage ga laten zetten. Toen ik vandaag even aan het kijken was hoe iemand anders ook een pauw liet zetten, viel mijn oog op een een kunst boek. Het boek was van Alphonse Mucha een van de grootste voortrekkers van de Art Nouveau stijl, als je van kunst houd ken je hem wel. De Tsjechische kunstenaar was namelijk buiten een extreem getalenteerd man ook een groot voorstander voor het Slavische volk. Hij heeft een grote tijd van zijn leven geïnvesteerd in het maken van kunst over Slavische gebeurtenissen. Hij werd in 1939 opgepakt door de Duitsers en stierf kort daarna. Ondanks dat de Duitsers de begrafenis gesloten hielden kwamen er toch over de 100.000 Tsjechen naar zijn begrafenis. Ik ben persoonlijk vooral fan van zijn romantische werk voordat het een politieke boodschap had, maar dat kan ook komen omdat ik de Slavische geschiedenis niet goed ken. Hij hield van series zo heeft hij een jaargetijden serie gemaakt en een over de objecten die aan de hemel staan. Lees even verder, dan kan je zijn werk zien.

Dieuwer

Morning Star

Evening star

Pole star

The Moon

Winter

Job

Light of day


En als laatste Mucha’s studio



2 Responses to “Next Level: Alphonse Mucha”


  1. 1 lennardhulsbos 5 mei, 2010 om 7:04 pm

    Ik zie een back-piece coming up.

  2. 2 Hans 5 mei, 2010 om 8:40 pm

    awesome d-wer ik vind mucha te cool.


Geef een reactie

